Z historie Modelklubu Mělník

Lidé již od počátku svého žití se snaží napodobit  činnost, která jim nebyla dána do vínku, v tomto případě létání. Snahy byly různé, jednou z těch snazších je dělat modely letadel a s nimi si splnitsvůj sen o létání.
Snaha o stavbu a létání s modely letadel začíná již před II.svět.válkou. Během války dochází k rozvoji této činnosti, hlavně z  řad dřívějších sportovních letců je uzemněna, a tak svoji lásku k létání obrací na tuto činnosti.
     Prvními modeláři,  kteří se v tomto období na Mělníce objevují, jsou Ladislav a Josef Vejvodovi, Lumír Svoboda, Zdeněk Mařík a další.
     První snahy o ustavení modelářského klubu se datují k založení pobočky  Českého národního aeroklubu v červnu 1945. Po různých nezdarech se toto podařilo až ke konci roku 1947 a 29. ledna 1948 byl ustaven Aeroklub Mělník s modelářským odborem pod vedením Ladislava Vejvody.
Již v dubnu 1948 bylo uspořádáno modelářské odpoledne v Mělnické Vrutici. Na jaře téhož roku se podařilo získat modelářskou dílnu ve vile Karola na Mělníce (nynější knihovna) a brigádnickou činností ji upravit a zahájit činnost modelářského kroužku.
     V roce 1949 se modeláři zúčastní krajské soutěže v Mílovicích, ale bez velkých úspěchů. V tomto období se tady velmi rychle rozvíjí modelářská činnost, pracuje řada kroužků s dobrými výsledky. Na základě této činnosti je proto mělnický klub v roce 1950 pověřen uspořádáním krajského přeboru Prahy východ. Soutěž se létala v kategorii upoutaných modelů, větroňů, modelů s gumovým pohonem a volných motorových modelů.
V dalším období začíná řídit modelářský odbor Vladimír Hvězda. V průběhu roku 1952  modelářská činnost slábne, řada členů odchází na vojenskou službu. Koncem roku 1954 se do čela klubu staví Lumír Svoboda spolu s Jiřím Čermákem a začínají rozvíjet činnost kroužků a sportovní činnost.
     Dalším rozvojem činnosti klubu byl příchod Jaromíra Bílého v roce 1955, který vytvořil kolem sebe partu modelářů, kteří se věnovali volným motorovým modelům, s kterými slavili velké úspěchy na soutěžích. J. Bílý se od roku 1956 stává členem reprezentačního družstva ČSR volných modelů. V roce 1958 obsadil na mistrovství světa v Anglii 6. místo a do širšího reprezentačního družstva je jmenován i další člen klubu Zdeněk Mařík.
     Rozšiřuje se létání s upoutanými modely pod vedením L. Svobody a M. Štolce. Létá se téměř uprostřed města na místě nynějšího sídliště Střed. V tomto období se začíná také s rádiem řízenými modely.
     Začátkem 60. let přichází na Mělník Ota Boudný a V. Pek, oba aktivní modeláři. O. Boudný se věnuje větroňům A-2 a aktivně začíná organizovat modelářskou činnost, hlavně s mládeží. V. Pek staví a létá upoutané makety a také kolem sebe vytváří partu mladých zájemců o tuto kategorii.
     V činnosti našeho klubu je řada vývojových etap, kdy se rozvíjí určitá kategorie. Okolo roku 1964 přichází L. Svoboda s nápadem uspořádat 26. prosince Vánoční pohár házedel – v té době u nás skoro neznámé kategorii jednoduchých modelů letadel. Tato soutěž se v tomto termínu létá asi 10 let, a po této době se stává tradičním termínem pro vánoční setkání členů klubu až do dneška. Házedla se v klubu stále rozvíjejí a od května 1968 je pořádána jako jedna z prvních v republice oficiální soutěž v této kategorii „Mělnické házedlo“ , jehož 40. ročník byl pořádán v r. 2008, Díky aktivitě Lumíra Svobody se mělničtí modeláři  začátkem 70. let zúčastňují řady celosvětových korespondenčních soutěží s výbornými výsledky.Vynikajících výsledků v této kategorii získal Pavel Kotál, který byl v letech 1974, 75 a 76  mistrem republiky.
     Další vývojovou etapou klubu byl rok 1973, kdy se na letišti v Hoříně podařilo vybudovat asfaltový kruh pro rádiem řízené modely. V následujícím roce přicházejí bratři Malinové s nápadem uspořádat zkušebně závod rádiem řízených modelů okolo pylonů. Na začátku roku 1978 podnik Modela  pořádá  poprvé náborovou soutěž motorových modelů okolo pylonů ve spolupráci s naším klubem. Tyto závody procházejí za svou dobu trvání určitým vývojem a v letošním roce proběhl již 37. ročník.
Za 37 let se tato soutěž dostala do podvědomí celého modelářského světa, na Mělník se pravidelně sjíždějí nejlepší pylonoví závodníci světa a zároveň se stala tradičním setkáním všech fanoušků modelářství.
     V roce 1985 se členové klubu bratři Malinové stali mistry USA a o několik dní později i mistry světa v kategorii RC pylonů,  což do té doby bylo pouze americkou doménou.
V roce 1996 je klub pověřen technickým zabezpečením Mistrovství světa elektroletů, kategorii pylonů na letišti v Nesvačilech. Jeho organizace byla velmi dobře hodnocena mezinárodní leteckou federací. V roce 1997 bylo Československo pověřeno pořádáním Mistrovství světa v RC pylonech. Po diplomatických tahanicích zvítězil Šumperk nad Mělníkem.  Na tomto mistrovství opět dominovali bratři Malinové a tým ČR.
     Vrcholem činnosti klubu bylo uspořádání Mistrovství světa RC pylonů v roce 2003. Toto mistrovství vstoupilo do historie použitím počítačového časoměrného informačního systému, který vyvinuli mělničtí modeláři.
     Nejen pylony, ale i jinými druhy modelů se proslavili mělničtí modeláři. O. Boudný létal výborně s modely větroňů A-2, vychoval partu modelářů, která patřila v této kategorii, ale i  v kategorii menších větroňů A-1 k jedněm nejlepších v Česku.
Jak šel čas, tak se rozšířil zájem i o další volné modely – s pohonem na motorky CO2 a s pohonem gumovým svazkem P30. V nich např. A. Novotný, Jan Zelenka ml. a st. patřili ve své době k nejlepším.
     Po roce 1990 soutěžní činnost klubu slábne, většina činnosti se zaměřuje na rekreační létání a pořádání různých propagačních akcí.
     Dál bych se chtěl zmínit o konstruktérské a publicistické činnosti klubu. Řada konstrukcí modelů vyšla v našich i zahraničních modelářských časopisech, jako např. model Pirueta (volný vrtulník L. Svobody), Delfín a Donald od Jaromíra Bílého.
Jaromír Bílý se stal v r. 1969 vývojovým pracovníkem firmy Modela.  Během svého působení vytvořil řadu stavebnic, modelářských doplňků a technologií, které se používají i ve světě. K jeho největším úspěchům patří model létajícího člunu Donald 4 s pohonem elektromotorem. To byl první úspěšně létající model tohoto typu na světě.  Stavebnice se vyráběla v Neratovické firmě Obag a doslova oblétla svět. Jen do USA jich bylo exportováno přes 2000 kusů.
    Po roce 2008 dochází k velkým problémům s letištěm v Hoříně, kdy majitel tohoto pozemku, má snahu o ukončení pronájmu. Klub začíná hledat nový pozemek na zřízení letiště. Při této činnosti dochází k řadě rozporů mezi členy a nakonec v roce 2011 dochází rozdělení na dva kluby. Současní pokračovatelé si našli nový prostor pro létání za obcí Jelenice a s přispěním majitele pozemku p. St. Fialy budují nové modelářské letiště. Zde pořádají řadu soutěží v různých kategoriích. Aby nebylo přerušeno konání mezinárodních  závodů okolo pylonů, kde je potředa asfaltové vzletové dráhy, znovu objevili letiště ve Střemech, kde se uskutečnily tři ročníky  a tím posledním 39. ročníkem Velká cena Mělníka skončila, protože i letiště ve Střemech skončilo.
Členové klubu  pořádají další soutěže,  ať jsou to větroně RCVS, soutěže RC házedel F3K. Pravidelně drakiádu na podzim, i když byla přerušena epidemii  covidu . Začali jsme v zimním období létat v hale. Pravidelně se zúčastňuje propagační akce České unie sportu na Mělníce. Do konce letošního roku jsme vedli kroužek dětí při DDM Mělník.
Modelklub Mělník by nemohl existovat bez pomoci řady sponzorů a pomocníků,  jako město Mělník, občanské sdružení Voda Jelenice, úzká je spolupráce s LMK Neratovice a DDM Mělník kde  jsme do letošního roku vedli kroužek dětí Voda Jelenice a další, kterým je potřeba poděkovat za pomoc.