Li-pol baterie – obezřetnost se vyplatí.

30. 4. 2019 adminmkm

Při poslední návštěvě u Zdeňka Hnízdila, kdy jsme se bavili o baterkách a jiných problémech RC souprav, mi Zdeněk na závěr dal letáček s tímto textem abych se poučil na „stará kolena“ a tak to posílám dál.
Jaromír Bílý

Něco k Li-Pol bateriím

Autor: Zdeňek Hnízdil, RC servis

Li-Pol akumulátory jsou dnes již známé a běžně používané. Přesto bych rád upozornil na některé méně známe skutečnosti.

Nebezpečí: Provoz Li-Pol baterií může být při neopatrném provozování nebezpečný a to hlavně z důvodu nebezpečí požáru. Stává se tak z 99% při nabíjení. Důvodem může být porucha nabíječky, která prostě proces nabíjení neukončí tak jak má, ale pokračuje až dojde vlivem přebití k vznícení dobíjené baterie. Dalším důvodem je neopatrnost při uvádění nabíječky do procesu nabíjení. Může se totiž stát, že k nabíječi připojíme baterii, která není vybitá. To by za normálních okolností nijak nevadilo, nabíječ ukončí nabíjení při 4,2 voltech na článek a všechno je v pořádku. Většina nabíječů si na počátku nabíjení sama baterii změří a určí si kolik článků bude nabíjet. Vás se na to sice ještě zeptá zobrazením na displeji jestli je vše v pořádku a po Vašem potvrzení začne nabíjet. Většina z nás toto potvrzení však dělá automaticky a moc se displeji nevěnuje. A v tom je ten problém. Při připojení skoro nabité baterie jí totiž nabíječ může vyhodnotit jako vícečlánkovou, než opravdu je. Když si toho při potvrzování nevšimneme, riziko vznícení je téměř jisté.

Další poznámku bych měl k samotnému udržování Li-Pol baterií v dobré kondici. O limitech vybíjecích proudů psát nebudu. To je dnes každému známé a píše se o tom v každém návodu. Nabíjecí proudy bych doporučil používat spíše nižší (kolem 1C) to znamená, že dobíjecí čas bude něco kolem jedné hodiny.
Co je však naprosto zásadní pro životnost Li-Pol článků je jejich skladování.
V žádném případě nesmíme odložit baterii nabitou.
Stane se to velmi jednoduše tak, že si vše připravíme k letu, ale létání neuskutečníme. Pokud baterii následně nevybijeme alespoň na 3,9 V na článek, bude týden po odložení nafouklá s trvale poloviční kapacitou.
Toto je zcela zásadní věc pro životnost Li-Pol baterií a málokdo toto pravidlo dodržuje

Tento příspěvek byl poslán: Úterý, 30. 4. 2019 v 21.26 a je uložen pod Nezařazené. Reakce na tento příspěvek můžete sledovat prostřednictvím RSS 2.0 kanálu. Jak komentáře, tak zpětné odkazy jsou momentálně uzavřeny.

1 066 x

Komentáře jsou uzavřeny.